Sociale veiligheid
Zo veilig mogelijk!
Op Lucas van Leyden vinden we een veilige omgeving belangrijk. Dit geldt voor kinderen, ouders/verzorgers en ook voor leerkrachten. Daarom heeft onze stichting PROOLeiden-Leiderdorp een beleidsplan 'Sociale veiligheid' gerealiseerd. Het beleidsplan is weergegeven in een interactieve PDF, deze kunt u hier hier downloaden. Door te klikken op de pictogrammen komt u in achterliggende schermen met meer informatie over de afspraken m.b.t. Sociale Veiligheid binnen PROOLeiden-Leiderdorp en onze school.Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke ontwikkel-, leer- en werkomgeving te creëren voor kinderen, professionals en ouders/verzorgers. Een leef- en leerklimaat waarin onze medewerkers en onze kinderen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen, adequate maatregelen te treffen. De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is.
Daarnaast heeft onze school ook een eigen KiVa protocol sociale veiligheid. Alle regels en afspraken die de school hierover heeft kunt u terugvinden in dit protocol.
- Op onze school mag iedereen zijn wie hij/zij is.
- Iedereen is uniek en daarom accepteren wij verschillen.
- Wij geloven in de kracht van de groep.
- Pesten is een groepsproces en pesten wordt bij ons daarom in de groep opgelost.
- Wij staan ervoor dat alle kinderen met plezier naar school gaan.
- Wij geven leerlingen dagelijks de gelegenheid om samenwerkingsvaardigheden te oefenen door structureel coöperatieve werkvormen te gebruiken.
Wij gebruiken de KiVa-monitor om zicht te krijgen op de sociale veiligheid in de groep en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. In oktober en mei van elk schooljaar is er een meting. Onze leerlingen vullen dan een vragenlijst in. Aan de hand van de vragenlijst wordt een rapport gemaakt dat een beeld geeft van het klimaat in de groep. Dit rapport helpt de leerkracht inventariseren of de gestelde KIVA-doelen zijn behaald. Op basis van deze informatie ondernemen wij, mocht het nodig zijn, gerichte acties om te zorgen voor een fijnere sfeer.